Lancia Thema: Luxusní dvojče Cromy


Počátkem 80tých let bylo rozhodnuto vedením automobilek Fiat/Lancia, Alfa Romeo a Saab o vývoji platformy pro vůz vyšší střední třídy, na jejímž základě by pak každá značka postavila vlastní model. Cílem této spolupráce mělo být především snížení nákladů. Z kvarteta Saab 9000/Lancia Thema/Fiat Croma/Alfa 164 byla po technické stránce asi nejzajímavější Lancia.

U jejího zrodu stál věhlasný designer Giurgiaro, který navrhnul velmi nadčasový sedan o délce 4,60m bez zbytečných módních excesů. Na dobré hodnotě aerodynamiky (0,32) se podílela jak boční skla dveří posunutá co nejblíže k povrch karoserie, tak lepené přední i zadní okno či hladké zakrytí spodku vozu. Víko kufru tehdy nezvykle sahalo až k nárazníku. Ochraně proti korozi věnovali u Lancie obzvlášť velkou péči, proto 50% karoserie bylo na nejvíce ohrožených místech oboustranně pozinkováno.

Paleta motorů byla velice široká a zahrnovala rozpětí od 4válce až po 8miválec. I základní dlouhozdvihový motor 2.0i.e. byl velmi pružný a vyvažovací hřídele omezily vibrace na úroveň hodnou šestiválců. Přeplňovaná verze téhož motoru uvedla velmi zajímavou novinku: Systém krátkodobého nouzového zvýšení tlaku turba (overboost), čímž se zvýšil točivý moment z 255 na 285Nm. Další stupeň představoval šestiválec 2.8 PRV. Jeho největší předností byl pochý průběh momentu, který v rozmezí otáček 1400 až 4500 neklesal pod 90% maxima. Lancia poprvé nabídla i turbodiesel a rovnou jej vybavila vyhříváním palivové soustavy. Jeho vstřikovací čerpadlo bylo poháněno nezničitelným soukolím od klikového hřídele, vačkový hřídel pak řemenem od čerpadla. Vrcholem nabídky se stal vysokootáčkový osmiválec 8.32 o objemu 2.9 na němž se velkou měrou podílelo Ferrari. Tento motor sice dokazoval technickou nadřazenost Themy, ale akcelerací nestačil na novou generaci čtyřválců 16v Turbo uvedených při modernizaci v roce 1988. Ty nejenže si ponechaly systém overboost, ale navíc byl aplikován systém dochlazování turba paralelní větví chladícího okruhu- fungujícího dokonce i při vypnutí motoru. Na tuhle generaci motorů prostě konkurence neměla odpověď... V poslední fázi své existence byl vyměněn motor 2.8 PRV za 3.0V6 od Alfy Romeo. Celkový přehled použitých motorů uvádím v tabulce. Převodovky byly 5st. manuální (hydralické ovládání spojky od 1988), automatika nejdříve 3st., později 4st. s blokováním měniče při IV.

Velmi bohatá byla standartní i příplatková výbava, její prostý výčet je téměř nemožný, proto bude lépe napsat že překonávala veškeré německé konkurenty a mohla se rovnat s těmi nejlepšími z Francie. V době kdy Mercedes řešil dilema jestli místo hodin montovat otáčkoměr, mohla mít Thema samočinnou klimatizaci, elektricky ovládaná i zadní sedadla, tamtéž automaticky vysouvací opěrky hlavy jakmile si sedla osoba těžší 30kg atd atd... Modely od modernizace ve vyšších specifikacích měly řízení ZF servotronic (později je s pompou představilo BMW 750...), či elektronicky řízenou regulaci tlumičů. Právě ta pomáhala srovnat trochu nešťastnou kombinaci měkčích pružin a zbytečně tuhých tlumičů. Jízdní vlastnosti byly přesto velice solidní, jenom rázy od kol se nedařilo docela utlumit.

Thema vyráběná od 1984 do 1995 byla jedním z nejlepších vozů značky v historii, krátce po náběhu výroby došlo i na variantu kombi ( výklopnou záď mistrně začlenil Pininfarina). Nástupce Kappa i přes nesporné kvality jejího úspěchu nedosáhl.


Autor: Mari